Hälsocoach Radio P4

Hälsocoach P4 tider

Är du också intresserad hur din kropp och hjärna fungerar? Vare sig det handlar om träning, att skapa förändringar eller hitta en sund livsstil så kan det ibland kännas riktigt krångligt. För att hitta i djungeln finns jag på Radio P4 och vi kommer hantera olika ämnen för varje avsnitt som sänds. Viktigt att veta är att sjukfrånvaron ökat med 70%  sedan 2010, ca 50% av svenskarna är överviktiga och största boven för vår hälsa är den psykiska ohälsan (4 av 10 sjukskrivna). Därför är detta ämne ett livsviktigt ämne.

På P4 förmiddagsprogram pratade vi i förra veckan (23 september) om träning i vardagen. Hur man kan komma igång med sin träning, första valet kanske inte är att köpa gymkort och börja köra gruppträningspass. Därför kan du testa något av följande:

– Promenera på lunchen, känner du dig redo att jogga gör du det. Tänk på att inte landa på hälen, ett smart sätt är att försöka dämpa fotisättningen så stegen blir så ljudlösa som möjligt. Skonsammare mot kroppen och mer träning.

– Gå upp och ner i trapporna på jobbet, förutsätter att du har en dusch på plats, men det borde ni ju faktiskt ha 😉

– Ställ dig upp och jobba framför datorn, stå på en fot när telefonen ringer. Testa att sätta dig på stolen utan att vila rumpan på stolen. och sätt dig på stolen och lyft en fot i taget från golvet.. gå vidare till båda fötterna samtidigt för större utmaning.

– Ta en extra paus, snurra stolen så du tittar bort från datorn och fokusera på djupa och långsamma andetag. In genom näsan, ut genom munnen. Fyll mage/buk/bröst med luft vid inandning, och blås ut lyften på utandningen.

Och inom kost kan du testa:

– Skriv en dagbok kring ditt ätande. Ett bra sätt att bli medveten om sin kosthållning.

– Drick mer vatten, ta med en vattenflaska till jobbet.

– Ta med mellanmål till jobbet. Lite naturella nötter, kokta ägg, yoghurt eller keso. Då behöver du inte äta lika mycket till lunch och känna dig trött och dåsig, om du vet att ett mellanmål väntar inom 3 timmar.

– Ät hellre frukt än att dricka juice. Ett glas juice innehåller ca 3 apelsiner, mycket va!? Det känns inte riktigt så när man dricker juice, kanske så att man kan dricka en liter utan problem. Men med detta tillkommer energi till kroppen, allt extra energi blir till överskott som blir till övervikt. Naturligtvis har resten av din kosthållning ett samband med om du i slutet av dagen ligger på en ohälsosam nivå eller inte. Genom att äta frukten hel blir du istället både mättare, får i dig mer fibrer och blir nöjdare.

Har jag glömt något bra tips? Du kan ringa in och ställa dina frågor, eller kanske bara tipsa andra läsare om ditt bästa hälsotips. Jag är jättenyfiken, så se till att ringa in så pratar vi mer! =)

Här kan du lyssna på radio P4 online.

Kram!

Förändringar

Hälsocoach Arla

Hej! I ett fullsmäckat schema glömmer man lätt av att uppdatera bloggen, ska verkligen bättra mig! =)

Imorgon ska jag iväg och tävla på German Open Premier League, blir en riktigt tidig morgon så det blir till att lägga sig snart.

 

Har under denna månaden haft väldigt roliga uppdrag. Som bilden ovan visar hade jag ett uppdrag för Arla Foods där jag stod på Fast Food mässan och fick tjöta om hälsa, träning och sund livsstil med de som kom förbi. Och drack goa smoothies på kvarg!

För er som inte vet så kan jag ju berätta lite kort om mig:

– Nordic Wellness, instruktör i cirkelträning och CX-worx
– Boot Camp kurser
– Inspirationsföreläsningar
– Företagsträning, PT-smallgroups
– Fysiken, CX-worx instruktör
– Personlig Träning
– Utbildning i funktionell träning- smart helkroppsträning för ökad kroppskännedom: rätt hållning, andning och kroppskontroll
– Chef- och ledarutbildning inom hållbar hälsa och vardagsbalans
– Hälsocoach/ hälsokonsult

Jag har jobbat över 15 000 timmar under de 5 år som jag varit verksam inom hälsobranschen. Tillsammans med min egna nyfikenhet kring en hållbar kropp och vardag, egna motgångar och hinder, samt framgångar inom elitidrotten (karate) drivs jag av att se människors lycka, stolthet och framgångar.

För ett par veckor sedan var jag med på Radio P4, vi pratade om förändringar. Detta är så stort, det går omöjligen att gå igenom på en timma, men jag tror budskapet kom fram. Nämligen:

– Skapa medvetenhet kring dig själv, din självbild, vad tycker du om ditt jag inifrån och ut?

– Skapa medvetenhet kring din miljö, är du nöjd med allt? Något du kan lägga mindre tid och energi på?

– Fundera över vad du vill ha. Tänk om du kunde få precis vad som helst. Skriv nu ner det. Skriv ett så tydligt mål som du kan.

– Känn att du är värdig att uppnå ditt mål. Funkar det inte riktigt? Testa ett mindre mål.

Kom ihåg, förändring skapar oftast nya resultat. Frågan är om du nöjer dig med en ursäkt att saker aldrig kommer komma till dig och fortsätter som du alltid gjort. Svara då på min fråga, väljer du det omöjliga före det möjliga?

Något av följande kan vara en förändring som passar dig:

– Börja äta frukost varje morgon.

– Lunchpromenad 15 min.

– 2-3 stretchövningar på kontoret/jobbet varje morgon.

– Undvik socker och friterat.

– Starta morgonen med ett leende (skratt) i spegeln. Lägg till ”Du är grym” och säg det som att du verkligen menar det.

– Starta morgonen med musik som gör dig glad.

Sätt mål att du ska prova detta under en veckas tid, utvärdera hur det gått, vilka resultat du fått. Väljer du att fortsätta med detta?

Alla dessa saker har med din hälsa att göra, när du är gladare och tycker om dig själv mer, kommer hela din dag bli bättre. Det lovar jag dig! =) Kom ihåg att behandla dig själv som du skulle behandla din bästa vän, säg därför inget som sårar dig.

 

Nu ska jag ta och sova, önskar dig en fin kväll <3

Karatekick Rim

En karatespark efter träningen. På lördag smäller det!