Gladare genom att stressa smart

Dagens ämne, stress. Tror väldigt många kan relatera till det.

Hörde du dagens program på P4 Göteborg kl.11,00 ? (Du kan lyssna i efterhand, spola fram 90 minuter: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2369 )

 

Kan du hantera din stress? Hur kan du känna mindre negativa känslor över tempot i din vardag? Vad stressar dig? Vill du lära dig stressa smartare?

Stress i sig är inte dåligt för oss, det är när vi är i det en längre tid som det börjar bryta ned oss. Förutom det märker de flesta av oss att humöret påverkas av att ständigt vara stressad, vi mår helt enkelt inte bra av det. För mig handlar det om att vara i kontroll av sin stressnivå, att göra och tänka saker som får mig att vara glad. Naturligtvis kan jag inte vara glad hela tiden, men jag kan vara glad oftare än jag är idag.

Vad menar jag då med att vara glad? Det kan handla om en befrielse från oro, att inte känna sig lättirriterad, inte göra saker jag ångrar, inte grubbla över saker jag inte kan påverka. Allt detta gör mig stressad och mindre glad.

Sen finns det saker vi gör där stressen är superviktig, nämligen om vi ska prestera, stå framför någon annan och tex hålla ett föredrag. Då vill vi vara skarpa, fokuserade- för att leverera en bra prestation. Det är också en stress för kroppen, just därför kan vi inte ligga på den ”prestationsnivån” ständigt. Vi behöver återhämtning, komma ner, ”landa”, koppla av eller bara koppla från oss själva från allt annat några minuter.

Här kommer några tips du kan prova för att få en bättre återhämtning från den dagliga stressen.

 

1. Påminn dig själv, genom ord, ”nu vill jag bara vara”,  ”nu vill jag diska upp så det blir tomt och rent i diskhon”, ”nu ska jag bara ta en paus och äta min frukost i lugn och ro”.

2. Vakna 10 minuter tidigare, för att inte jäkta genom frukosten, eller kanske ta en längre ostressad morgondusch.

3. Tänk på att ditt humör smittar av sig, fundera över hur just du kan skapa en trevligare atmosfär (genom ditt sätt att prata och ditt kroppsspråk) så din partner blir upplyft. Man blir upplyft av att undvika stress, jag lovar.

4. Sluta med allt annat 1 timma tidigare på kvällarna, på så vis hinner du komma ned i varv och bli trött, redo för läggdags. Att dessutom sova 8 timmar kommer ge dig den bästa återhämtning du kan få (och du, det är väldigt få personer som verkligen klarar sig på 5-6 timmar, du behöver mest troligen ett par extra timmars sömn).

 

Har du något tips på hur du gör för att ha koll/kontroll på din stress? Tipsa gärna mig!

Nu ska jag iväg och ha jobba innan jag ska träna karate… Önskar dig en fin kväll!