Söker ni aktiviteter som förebygger ohälsa och skapar ökad trivsel på arbetsplatsen? Något att komplettera era kick-offer och konferenser med? Genom gruppträning slår vi ihop fysisk, mental och social hälsa. Ni får det perfekta tillfället att öka gemenskap, samarbete, glädje och samtidigt göra gott för er hälsa.

Varför fysisk träning?

Vi har en stigande ohälsa där stillasittandet har blivit vår nya tids ”rökning”. Teknologin jobbar med att ta bort mycket av vår naturliga fysiska aktivitet i vardagen. Rulltrappor, hissar, dammsugare, diskmaskiner, gräsklippare, allt det görs enkelt med en självgående maskin eller robot.  Vi sitter större delen av vår vardag, vi sitter när vi jobbar, äter, umgås, och när vi åker bil till gymmet för att träna. Tidigare har det främst varit fokus på måttlig fysisk aktivitet och dess hälsofrämjande inverkan på oss, men trots det kan man ändå klassas som en aktiv soffpotatis. Studier visar att 4 timmar stillasittande om dagen gör att du kan få metabolt syndrom även om du tränar måttlig aktivitet 150 min i veckan, vilket innebär insjuknad i hjärt- och kärlsjukdomar. Att inte vara stillasittande på jobbet är därför ännu ett sätt att skapa en bättre hälsa.

Forskning och studier visar att vår fysik, konditionen, har betydelse för hur bra vi presterar på jobbet. Människor som tränar regelbundet är friskare, positivare, tål stress bättre, har bättre fokus och får mer gjort. Dessutom blir det teambuilding som skapar större sammanhållning och trivsel på arbetsplatsen.
Att implementera en ökad fysisk aktivitet skulle därför ge er ökad lönsamhet på grund av följande:
  • Bättre fysik innebär färre sjukdagar
  • Bättre mental hälsa stärker effektiviteten
  • Att trivas med sig själv och med kollegorna/chefen gör att man presterar bättre

Gruppträning och Teambuilding

Tre träningsformer och möjlighet att anpassa intensitet gör att alla medarbetare kan vara med. Att lägga ribban på deltagande och inte hur mycket man svettas eller tar i ökar chanserna att fler hänger på, och snart hittar en fysisk aktivitet de trivs med. Fokus på alla pass är en ökad kroppskännedom, god rörlighet och bättre hållning. Träningen skapar tid och utrymme för reflektion över hur kroppen mår vilket skapar avkoppling och leder till ökat välbefinnande. Träningen sker i små grupper, så kallat PT-smallgroups på 10-14 personer och kan vara både inom- och utomhus.

Kontorsgympa:
Stretchövningar eller styrkeövningar att pausa arbetet med, ett enkelt sätt att få in rörelse i din vardag utan ombyte och längre träningstider. Pauser behöver vi för att fortsätta vara effektiva och fokuserade, här får du övningar som stimulerar både din hjärna och kropp. För mindre smärta och mer energi.

Kroppsviktsträning:
En funktionell träning där du jobbar med hela kroppens muskler, passar dig som vill träna självständigt fastän du tränar i grupp. Det krävs inga redskap, vikter eller en specifik träningsplats för att kunna utöva den här träningsformen, bara ett ombyte. Du tränar kroppsstyrka, bålstabilitet och kondition.

Box/karatepass:
Ett sätt att träna är att leka sig trött. Den här träningsformen utövas tillsammans med en kollega och är inspirerad från kampsporten. Vi tränar vår koordination i boxträning (slagkuddar) i kombination med styrka, smidighet och kondition.

Din Personliga Tränare

Rim Mourad kommer vara din personliga tränare där träning och coaching är helt upplagd efter dina behov, förutsättningar och målsättningar. Träna rätt och smart med en erfaren och licensierad personlig tränare, en säker och trygg träning under hela passets gång.

Hos mig har du enbart fokus på dig själv och att du har en så stark och positiv känsla som möjligt under hela passets gång. Oavsett din dagsform får du alltid ett pass som lämnar en känsla av tillfredsställelse och lyfter resten av din dag! Målet för mig som din PT är att du ska kunna träna tidseffektivt och långsiktigt hållbart för din kropp.

Vill du träna individuellt med en PT går det också bra, dock är det inte en skattefri förmån inom motion och friskvård. Läs mer om Personlig Träning.

Jag har ibland öppna PT-smallgroup kurser för privatpersoner, håll dig uppdaterad och anmäl dig för kommande PT-smallgroup!