Kroppshållning

kroppshållning

 

Det finns något man kallar för atletisk hållning, och denna hållning bör man alltid eftersträva under fysisk aktivitet. Det är i denna hållning kroppen är som starkast och man löper minst risk att skada sig. Kolla upp så du har följande:

1. Ryggen ska ha en naturlig svank. Viktigt att tänka på speciellt när vi ligger på rygg och gör magövningar tex.
2. Huvudet är en naturlig förlängning av ryggraden, försök att slappna av i nacken och inte vinkla huvudet åt olika håll.
3. Skulderbladen pressas ner och bort från öronen, pressa ihop skulderbladen och känn att du har ett stolt bröst.

Kroppshållning är inte bara till för träning, eller något man tränar upp på gymmet. Det är något vi visar hela dagarna när vi sitter på möten, jobbar, går till skolan eller fikar med vänner. Kroppsspråket kan berätta mycket om hur vi är, hur vi känner oss. Känner vi oss snygga kan vi gå med stolt hållning och titta uppåt samt ha en stark blick som vi vågar möta andras blick med. Vi är där för att synas.
En sämre dag skulle vi gå kutryggigt, blicken mot marken och helst av allt inte (vilja) synas.

Jag har märkt att ju mer jag tränar, ju fler mål jag sätter upp som jag når. Desto positivare kroppshållning har jag. Det syns att jag är stolt.

Vi är i ett känslotillstånd. Och det går att själv göra små korrigeringar för att ändra känslotillstånd.
De dagar jag känner mig deppig brukar jag ställa mig framför spegeln, brösta upp mig och titta högt upp. Sen lägger jag på ett leende och efter en  stund börjar jag känna hur energin börjar komma till mig. Jag känner mig starkare och starkare. Testa du med! Funkar det?

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *