Hälsocoach Radio P4

Hälsocoach P4 tider

Är du också intresserad hur din kropp och hjärna fungerar? Vare sig det handlar om träning, att skapa förändringar eller hitta en sund livsstil så kan det ibland kännas riktigt krångligt. För att hitta i djungeln finns jag på Radio P4 och vi kommer hantera olika ämnen för varje avsnitt som sänds. Viktigt att veta är att sjukfrånvaron ökat med 70%  sedan 2010, ca 50% av svenskarna är överviktiga och största boven för vår hälsa är den psykiska ohälsan (4 av 10 sjukskrivna). Därför är detta ämne ett livsviktigt ämne.

På P4 förmiddagsprogram pratade vi i förra veckan (23 september) om träning i vardagen. Hur man kan komma igång med sin träning, första valet kanske inte är att köpa gymkort och börja köra gruppträningspass. Därför kan du testa något av följande:

– Promenera på lunchen, känner du dig redo att jogga gör du det. Tänk på att inte landa på hälen, ett smart sätt är att försöka dämpa fotisättningen så stegen blir så ljudlösa som möjligt. Skonsammare mot kroppen och mer träning.

– Gå upp och ner i trapporna på jobbet, förutsätter att du har en dusch på plats, men det borde ni ju faktiskt ha 😉

– Ställ dig upp och jobba framför datorn, stå på en fot när telefonen ringer. Testa att sätta dig på stolen utan att vila rumpan på stolen. och sätt dig på stolen och lyft en fot i taget från golvet.. gå vidare till båda fötterna samtidigt för större utmaning.

– Ta en extra paus, snurra stolen så du tittar bort från datorn och fokusera på djupa och långsamma andetag. In genom näsan, ut genom munnen. Fyll mage/buk/bröst med luft vid inandning, och blås ut lyften på utandningen.

Och inom kost kan du testa:

– Skriv en dagbok kring ditt ätande. Ett bra sätt att bli medveten om sin kosthållning.

– Drick mer vatten, ta med en vattenflaska till jobbet.

– Ta med mellanmål till jobbet. Lite naturella nötter, kokta ägg, yoghurt eller keso. Då behöver du inte äta lika mycket till lunch och känna dig trött och dåsig, om du vet att ett mellanmål väntar inom 3 timmar.

– Ät hellre frukt än att dricka juice. Ett glas juice innehåller ca 3 apelsiner, mycket va!? Det känns inte riktigt så när man dricker juice, kanske så att man kan dricka en liter utan problem. Men med detta tillkommer energi till kroppen, allt extra energi blir till överskott som blir till övervikt. Naturligtvis har resten av din kosthållning ett samband med om du i slutet av dagen ligger på en ohälsosam nivå eller inte. Genom att äta frukten hel blir du istället både mättare, får i dig mer fibrer och blir nöjdare.

Har jag glömt något bra tips? Du kan ringa in och ställa dina frågor, eller kanske bara tipsa andra läsare om ditt bästa hälsotips. Jag är jättenyfiken, så se till att ringa in så pratar vi mer! =)

Här kan du lyssna på radio P4 online.

Kram!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *